Bologna - Italy    22 - 26 / 09 / 2025

Visitors - Exhibitor Cards - Press

Direct access to your restricted area

Forgot your username and/or your password?
Click below on your area:
Visitors - Press

Cersaie 2013: Conferences and Seminars
Lectio Magistralis by Rafael Moneo - Buildings are not just objects

Wednesday 25 September - 11.00 a.m.
Europauditorium - Palazzo dei Congressi

The notion of buildings like objects ready to be assimilated by the whatever context seems to be a generalized approach for those who don´t wish to recognize the constraints imposed by circumstances. 
My point today would be to say that buildings aren´t only objects and that the analogy between buildings and objects ignores the nature of the buildings which seek to be integrated, only finally reaching their complete significance when engaged to the city.  This implies that the commitment to the design of cities and buildings simultaneously unmasks the fantasy of the total preference and prevalence of architects designing automous, singular buildings and yet enlarges the role of the architect to react to the larger city.
4 projects will be presented to illustrate this:
The access Miradero-Safont and the Congress Center in Toledo (Spain)
The Museum of the Roman Theater in Cartagena (Spain)
The Northwest Science Building for Columbia University in New York (USA)
A new parish in Riberas de Loiola San Sebastián (Spain).

Speakers

José Rafael Moneo Vallés More

José Rafael Moneo Vallés

Architetto

José Rafael Moneo Vallés nasce a Tudela (Navarra) nel 1937. Studia presso la Scuola di Architettura di Madrid, dove si laurea nel 1961. Nel 1970 ottiene la cattedra di Elementi di Composizione della Scuola di Architettura di Barcellona e nel 1980 la stessa cattedra a Madrid fino al 1985, anno in cui è nominato Presidente della Harvard Graduate School of Design, incarico che ricopre fino al 1990. Attualmente Rafael Moneo è Josep Lluis Sert Professor of Architecture presso la Graduate School of Design di Harvard.

Tra i suoi ultimi progetti spiccano: l’Auditorio e Centro Congressi Kursaal di San Sebastián (1999), il Museo di Belle Arti a Houston, Texas (2000), la Cattedrale di Los Angeles (2002), l’Archivio di Navarra a Pamplona (2003), l’Ospedale Pediatrico Gregorio Marañón di Madrid (2003), l’ampliamento del Banco de España a Madrid (2006), l’ampliamento del Museo del Prado a Madrid (2007), l’edificio LISE –Laboratorio per le scienze e l’ingegneria – presso l’Università di Harvard, Cambridge (2007), il Museo del Teatro Romano a Cartagena (2008), la Biblioteca dell’Università di Deusto (2009), i Laboratori della Novartis a Basilea, Svizzera (2009), il Centro Civico “La Romareda” a Saragozza (2010), il Laboratorio delle Scienze presso la Columbia University, New York (2010), la Parrocchia Riberas de Loiola a San Sebastián (2011) e il Centro Congressi di Toledo (2012).

Attualmente Rafael Moneo lavora al Centro di Neurologia e Psicologia dell’Università di Princeton, New Jersey (2006), all’ampliamento della Stazione Atocha di Madrid (2008) e al Centro d’Arte Contemporanea dell’Università di Navarra (2008).

L’attività di architetto di Rafael Moneo si accompagna a quella di relatore di conferenze e critico. Cofondatore della rivista Arquitecturas Bis, gli scritti di Rafael Moneo sono stati pubblicati in varie riviste del settore e la presentazione dei suoi lavori a conferenze e incontri lo hanno portato a presenziare in più istituzioni anche oltreoceano. Nel 2005 ha pubblicato il libro “INQUIETUDINE TEORICA E STRATEGIA PROGETTUALE nell’opera di otto architetti contemporanei” che è stato tradotto in 7 lingue. Nel settembre 2010 sono stati presentati contemporaneamente due suoi libri: “APPUNTI SU 21 OPERE” (Gili) e “REMARKS ON 21 WORKS” (Monacelli).

Rafael Moneo è stato insignito di vari riconoscimenti, tra i quali il Premio Pritzker di Architettura nel 1996 e la Medaglia d’Oro del Royal Institute of British Architects nel 2003. Eletto Professore di Belle Arti nel 1997, ha assunto l’incarico all’inizio del 2005. Nel 2006 il Consiglio Superiore del Collegio degli Architetti di Spagna gli ha conferito la Medaglia d’Oro dell’Architettura Spagnola e nel 2012 ha ottenuto il Premio Principe delle Asturie per le Arti.


close
Francesco Dal Co More

Francesco Dal Co

Architect and Professor of history of architecture, IUAV Venice

Biographical notes

Degree in architecture, Istituto Universitario di Architettura di Venezia (IUAV), 1970.

Professor, History of Architecture, IUAV, 1981.

Professor, History of Architecture, School of Architecture, Yale University (1982-1991).

Professor, History of Architecture, Accademia di Architettura, Università della Svizzera Italiana (1996-2005).

Director, Department of History of Architecture, IUAV (1995-2003).

Director, Architecture Section, Venice Biennale (1988-1991).

Editor of magazine Casabella (1996-).

Senior Fellow, Center for Advanced Studies, National Gallery of Art, Washington DC.

Scholar, Center for Advanced Study, Getty Center, Los Angeles.

Member of the Accademia di San Luca.

Honorary Fellow Royal Institute of British Architects.


close

Video

Video interview

Rafael Moneo